Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/504
Title: การพัฒนาบทเรียนแบบสืบเสาะหาความรู้ สำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย เพื่อพัฒนามโนทัศน์เรื่อง “โลกของเราและตรีโกณมิติ”
Other Titles: Development of an Inquiry-Based Learing Unit to Promote High School Student’s Conceptual Understanding of Earth Geometry and Trigonometry
Authors: ภิญโญ พานิชพันธ์
Keywords: ตรีโกณมิติ;เรขาคณิตของโลก;ภูมิศาสตร์;บทเรียนแบบสืบเสาะหาความรู้;สื่อแบบจับต้องได้;Trigonometry;Earth Geometry;Geography, Inquiry-Based Learning Unit;Physical Model
Issue Date: 2011
Publisher: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
Citation: วารสารวิจัยและพัฒนาหลักสูตร
Abstract: การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อให้นักเรียนเข้าใจแง่มุมต่าง ๆ เกี่ยวกับโลกโดยอาศัยความรู้ของตรีโกณมิติและเรขาคณิตเบื้องต้น ด้วยการพัฒนาบทเรียนแบบสืบเสาะหาความรู้ สำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย เรื่อง โลกของเราและตรีโกณมิติ โดยได้พัฒนาสื่อการเรียนรู้จำลองโลกและแผนที่โลก เพื่อเสริมความเข้าใจในภูมิศาสตร์ เรื่อง เส้นแวง เส้นรู้ เส้น great circle เส้นแวงที่ศูนย์องศา และเส้นแบ่งเวลา ประเมินประสิทธิผลของบทเรียนกับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 25 คน บทเรียนนี้ได้ออกแบบมาเพื่อให้โอกาสนักเรียนได้ถาม-ตอบ และอภิปรายกับเพื่อนทั้งในกลุ่มและต่างกลุ่ม ครูทำหน้าที่เป็นผู้ชี้แนะโดยใช้คำถามกระตุ้นให้นักเรียนคิดและอภิปราย รวมทั้งช่วยในการสรุปความคิดรวบยอดกับนักเรียนทั้งห้องหลังจากทำกิจกรรมทุกครั้ง การประเมินผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ของนักเรียนพบว่า บทเรียนที่พัฒนานี้ ช่วยให้ผู้เรียนสามารถพัฒนามโนทัศน์เรื่องเรขาคณิตของโลกของเราและตรีโกณมิติ โดยเฉพาะเส้นแวง เส้นรุ้ง และเส้น great circle ซึ่งเป็นเรื่องที่ยากต่อการเข้าใจ นอกจากนี้ผู้เรียนยังมีเจตคติที่ดีต่อการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ที่เน้นการบูรณาการระหว่างวิชา การใช้สื่อการเรียนรู้ และการทำงานร่วมกับผู้อื่น ส่งผลให้นักเรียนมีการเปลี่ยนแปลงทัศนคติต่อการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ในทางที่ดีขึ้น
Other Abstract: This research aims to develop an inquiry-based learning unit on “The Earth Geometry and Trigonometry” for high-school students to supplement the traditional presentation of the longitude, latitude, the great circle, the meridian, and the dateline. 27 high-school students participated in the developed learning lessons which motivated the students’ in-class discussion and group working. The teachers acted as a facilitator who guided the students through the objectives with basic trigonometry and geometry which they had learned from previous lessons. The teachers also recapitulated the main ideas after each lesson. Students’ achievements were evaluated. The result showed that the learning unit promoted students’ conceptual understanding. The three-dimensional physical models and illustrations helped develop students’ conceptual understandings of the longitude, latitude, the great circle, and its distance. The positive result implied possible good attitude toward learning mathematics realistically in the future.
URI: http://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/504
ISSN: 2229-2365
Appears in Collections:Biochemistry: National Journal Publications

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.