Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/491
Title: การประเมินผลการเรียนรู้แบบใหม่โดยการใช้ผลสอบก่อนเรียนและหลังเรียน
Other Titles: A new assessment method by using pre-test and post-test scores
Authors: ขวัญ อารยะธนิตกุล
เชิญโชค ศรขวัญ
นฤมล เอมะรัตต์
รัชภาคย์ จิตต์อารี
Keywords: การประเมินผล;การวัดผล;Normalized Gain;Evaluation;New Assessment
Issue Date: 2007
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Citation: วารสาร มฉก.วิชาการ 2550;11(21):86-94.
Abstract: บทความนี้นำเสนอวิธีการประเมินผลการเรียนรู้แบบใหม่ของผู้เรียนโดยการใช้คะแนนก่อนเรียนและหลังเรียน วิธีการประเมินผลนี้ เรียกว่า Normalized Gain ซึ่งเสนอโดย ริชาร์ด อาร์ เฮค (Richard R. Hake) ที่มหาวิทยาลัยอินเดียนา ประเทศสหรัฐอเมริกา ในปี ค.ศ.1998 วิธีการประเมินนี้ใช้วัดผลการเรียนรู้ที่เพิ่มขึ้นของผู้เรียน โดยการพิจารณาผลต่างของคะแนนสอบก่อนเรียนและหลังเรียนเทียบกับโอกาสสูงสุดที่ผู้เรียนแต่ละคนจะสามารถทำคะแนนเพิ่มขึ้นได้ โดย Normalized gain สามารถใช้วัดภาพรวมของชั้นเรียน รายบุคคล หรือวัดผลในแต่ละแนวคิดรวบยอด วิธีนี้แตกต่างจากวิธีการประเมินผลทั่วไปในทางการศึกษา ที่มักใช้หลักการทางสถิติ เช่น t-test, z-test การประเมินผลนี้ใช้กันมากในงานวิจัยทางฟิสิกส์ศึกษาและยังไม่เป็นที่แพร่หลายสำหรับนักการศึกษา อย่างไรก็ตามสามารถใช้ประเมินผลการเรียนรู้ได้กับทุกสาขาวิชา ดังนั้นผู้วิจัยจึงนำเสนอวิธีการประเมินแบบใหม่เพื่อให้เป็นที่แพร่หลายกับนักการศึกษามากขึ้น
Other Abstract: This article presents a new assessment method by using pre-test and post-test scores. The method is known as Normalized gain proposed by Richard R. Hake at University of Indiana, USA in 1998. This method assesses students’ learning gained by comparing the difference between pre-test and post-test scores to maximum possible gain. Normalized gain can be used to assess the whole class, an individual student or the particular concept. It is quite different from general educational assessment methods which are usually focused on statistical methods such as t-test, z-test. This assessment method is mainly used in physics education. It is not well known to other educations. However, the method can be used with other disciplines. Therefore, we will present a new assessment method to other educators so that it may be widely used in education.
URI: http://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/491
ISSN: 0859-9343
Appears in Collections:Physics: National Journal Publications

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.