Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/459
Title: ปัจจัยทำนายผลการสอบความรู้เพื่อขอรับใบอนุญาตประกอบวิชาชีพการพยาบาลและการผดุงครรภ์ของบัณฑิตประจำปี พ.ศ. 2555-2556
Other Titles: Predictive Factors of Results of Nursing and Midwifery Licensing Examination of Graduates in 2012-2013
Authors: บุญมี วัฒนานนท์
Keywords: ปัจจัยทำนาย;การสอบความรู้เพื่อขอรับใบอนุญาตประกอบวิชาชีพการพยาบาลและการผดุงครรภ์;การสอบรวบยอดสาขาพยาบาลศาสตร์;predictive factors;nursing and midwifery licensing examination;comprehensive examination in nursing
Issue Date: 2014
Publisher: คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Citation: ยุวดี วัฒนานนท์, วิลาวัลย์ ดวงล้อมจันทร์, วรรณทิน ยิ่งพัฒนพันธ์, บุญมี วัฒนานนท์, วาสนา จิติมา. ปัจจัยทำนายผลการสอบความรู้เพื่อขอรับใบอนุญาตประกอบวิชาชีพการพยาบาลและการผดุงครรภ์ของบัณฑิตประจำปี พ.ศ. 2555-2556. J Nurs Sci. 2014;32(4):63-69.
Abstract: วัตถุประสงค์: ศึกษาปัจจัยทำนายผลการสอบความรู้เพื่อขอรับใบอนุญาตประกอบวิชาชีพการพยาบาลและการผดุงครรภ์ของบัณฑิตพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยของรัฐแห่งหนึ่งในปี พ.ศ. 2555 และ พ.ศ. 2556 รูปแบบการวิจัย: การศึกษาย้อนหลังเชิงบรรยาย (Retrospective-descriptive study) วิธีดำเนินการวิจัย: กลุ่มตัวอย่างในการศึกษาครั้งนี้เป็นบัณฑิตพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยของรัฐแห่งหนึ่งที่สำ เร็จการศึกษา ในปีพ.ศ. 2555 และ พ.ศ. 2556 คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างตามเกณฑ์ คือ เป็นนักศึกษาที่ไม่ตกซ้ำชั้น และมีข้อมูลของตัวแปรที่ใช้ในการศึกษาครบถ้วน ได้กลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นบัณฑิตที่สำเร็จการศึกษาในปีพ.ศ. 2555 จำ นวน 164 คน และบัณฑิตที่สำ เร็จการศึกษาในปี พ.ศ. 2556 จำ นวน 281 คน เครื่องมือที่ใช้ในเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบบันทึกข้อมูลซึ่งมีการบันทึกมาจากหน่วยทะเบียนและประเมินผลการศึกษา และหน่วยจัดการการศึกษาของสถาบันการศึกษาพยาบาลแห่งหนึ่ง วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงบรรยาย และ การวิเคราะห์ถดถอยพหุแบบขั้นตอน ผลการวิจัย: ปัจจัยเดียวที่สามารถทำ นายผลการสอบความรู้เพื่อขอรับใบประกอบวิชาชีพการพยาบาลและการผดุงครรภ์ ในปี พ.ศ. 2555 ได้อย่างมีนัยสำ คัญทางสถิติ คือ คะแนนรวมทุกหมวดวิชาของการสอบรวบยอดสาขาพยาบาลศาสตร์ (β = .45, p < .01) และปัจจัยเดียวที่สามารถทำ นายผลการสอบในปีพ.ศ. 2556 ได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ คือ จำนวนหมวดวิชาที่สอบผ่านในการสอบ รวบยอดสาขาพยาบาลศาสตร์ (β = .19 , p < .01) สรุปและข้อเสนอแนะ: แม้ว่าปัจจัยทำ นายผลการสอบความรู้เพื่อขอรับใบอนุญาตประกอบวิชาชีพการพยาบาลและการ ผดุงครรภ์ของกลุ่มตัวอย่างในปีพ.ศ. 2555 และ พ.ศ. 2556 จะแตกต่างกัน แต่เป็นตัวแปรที่เกี่ยวข้องกับการสอบรวบยอดสาขาพยาบาล ศาสตร์ คือ คะแนนรวมทุกหมวดวิชา และจำ นวนหมวดวิชาที่สอบผ่าน ดังนั้นสถาบันการศึกษาพยาบาลจึงควรให้ความสำคัญกับการสอบรวบยอดสาขาพยาบาลศาสตร์ และรักษามาตรฐานของการจัดการสอบ เพื่อเป็นการเตรียมความพร้อมให้แก่บัณฑิตในการสอบความรู้เพื่อขอรับใบอนุญาตประกอบวิชาชีพการพยาบาลและการผดุงครรภ์ต่อไป
Other Abstract: Purpose: To investigate factors affecting the results of licensing examination of baccalaureates from faculty of nursing, a government university in 2012-2013. Design: Retrospective-descriptive study. Methods: Subjects were 164 and 281 baccalaureate graduates in academic years of 2012 and 2013. They were recruited according to these inclusion criteria: a student was not repeated in any class and had complete data of all variables in this study. All data were collected from registration and evaluation section and academic service of the faculty of nursing. Data were analyzed by descriptive statistics and Stepwise Multiple Regression Analysis. Main findings: The results revealed that the only factor that could predict the results of Nursing and Midwifery Licensing Examination in 2012 was the summative score of all subjects in comprehensive examination (β = .45, p < .01). The only factor that could predict the results of Nursing and Midwifery Licensing Examination in 2013 was the number of subjects that they had passed in comprehensive examination (β = .19, p < .01). Conclusion and recommendations: The results from the two samples were different. However, they were related to comprehensive examination. The summative score and the number of subjects that they had passed in the comprehensive examination could partly predict the results of the Nursing and Midwifery Licensing Examination. Therefore, the standard of comprehensive examination management should be continued to enhance the readiness of the graduates to take Nursing and Midwifery Licensing Examination in the future.
URI: http://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/459
ISSN: 0125-8885
Appears in Collections:Mathematics: National Journal Publications

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.