Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/408
Title: Measurement of student satisfaction in education quality: Expectation, Satisfaction and Dissatisfaction, Engagement of graduate students of the Faculty of Science, Mahidol University as quality management tools
Other Titles: ความคาดหวัง ความพึงพอใจและไม่พึงพอใจ ความผูกพัน ของนักศึกษาต่อคุณภาพการศึกษาระดับบัณฑิตศึกษา คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Authors: Nuttaphop Bualuang
Tanita Limvong
Perapon Tiposoth
Porntip Khaokaew
Somruk Phosumrit
Keywords: Expectation;Satisfaction and Dissatisfaction;Institutional Engagement;Education Quality of Graduate Programs
Issue Date: 14-Mar-2014
Publisher: ประชุมวิชาการประจำปีสังคมศาสตร์ มนุษยศาสตร์ และศึกษาศาสตร์ ปี 2557 หัวข้อ "อุดมศึกษาไทย สู่อาเซียน
Citation: โครงการวิจัยได้รับทุนอุดหนุนการวิจัยจากคณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Abstract: The aim of this study was to analyze the expectation, the satisfaction and dissatisfaction, including the engagement of the graduate students towards the education quality of the graduate programs of the Faculty of Science, Mahidol University. Students were asked to rank their expectation, satisfaction and dissatisfaction towards programs, courses, teachers,facilities, services and environment using the questionnaire. Both quantitative and qualitative survey data were collected from 335 graduate students of the Faculty of Science, Mahidol University. The student’s dependent t-test was used for statistical analyses. The data were shown in percentage, mean average as well as standard deviation.The results of the study showed the students’ attitude towards education quality and institutional engagement, as follows: 1) The overall expectations of education quality were high. The highest was for the lecturer performance, while the expectations for curriculum, learning materials, information technology service, environment, evaluation and assessment, supportive factors and instructional management were high.2) The graduate students were very satisfied with the overall quality of graduate programs. The highest was the lecturer performance, while the satisfaction of curriculum,learning materials, information technology service, environment, evaluation and assessment,supportive factors and instructional management were high. There was a statistically difference between the low and the high level of Expectation and Satisfaction (P<0.05) 3) The student engagement in the Faculty of Science, Mahidol University was high. The highest score was the willingness to dedicate oneself and introduce the institution to others,while the score for their pride and faithfulness towards institution were higher than the institution participation and the willingness of the students to specifically selected and continue studying.In conclusion, the graduate student expectation and satisfaction of education quality of the Faculty of Science, Mahidol University were high, resulting in the high level of student engagement. The findings from this research will be benefit for the quality management and promotion of educational quality of the Faculty of Science, Mahidol University.
Other Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพและการวิจัยเชิงสารวจ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาข้อมูลบริบท ความคาดหวัง ความพึงพอใจและไม่พึงพอใจ และความผูกพันของนักศึกษาต่อคุณภาพการศึกษาระดับบัณฑิตศึกษา คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล มีวิธีการดาเนินการวิจัยโดยการเก็บรวบรวมข้อมูลวิเคราะห์เอกสารและใช้แบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างทั้งสิ้น 335 ราย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t-test แบบ Dependent โดยการใช้โปรแกรมสาเร็จรูป ผลการศึกษาวิจัยพบวา่ นักศกึ ษาระดับบัณฑิตศึกษามีความคดิ เห็นตอ่ คุณภาพการศึกษาดังนี้ 1. ความคาดหวัง โดยภาพรวมทุกด้านอยู่ ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านคุณสมบัติอาจารย์อยู่ในระดับมากที่สุด รองลงมาคือด้านหลักสูตร ด้านวัสดุการศึกษา ตารา ระบบเทคโนโลยีสารสนเทศ และสถานที่เรียน ด้านการวัดและประเมินผล ด้านปัจจัยเกื้อหนุน และ ด้านการจัดการเรียนการสอน เรียงตามลาดับ อยู่ในระดับมาก 2. ความพึงพอใจและไม่พึงพอใจ โดยภาพรวมทุกด้านอยู่ในระดับพึงพอใจมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านคุณสมบัติอาจารย์มีค่าเฉลี่ยตัวแปลสูงที่สุด รองลงมาคือด้านการวัดและประเมินผล ด้านการจัดการเรียนการสอน ด้านหลักสูตร ด้านวัสดุการศึกษา ตำรา ระบบเทคโนโลยีสารสนเทศและสถานที่เรยี น และด้านปัจจัยเกือ้ หนุน เรียงตามลำดับโดยค่าความแตกต่างทางด้านความคาดหวังและความพึงพอใจ แตกต่างกันอย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 3. ความผูกพัน โดยภาพรวมทุกด้านอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านความ เต็มใจอุทิศตนสนับสนุนและแนะนาให้ผู้อื่นรู้จักสถาบัน มีค่าเฉลี่ยตัวแปรสูงที่สุด รองลงมาคือด้านความภาคภูมิใจและความจงรักภักดีต่อสถาบัน ถัดมาคือด้านการเป็นส่วนหนึ่งของสถาบัน และด้าน ความเต็มใจที่เจาะจงเลือกและยังคงศึกษาอยขู่ องนักศึกษา ณ คณะวิทยาศาสตร ์ มหาวิทยาลัยมหิดลเรียงตามลาดับ ผลสรุปจากงานวิจัยนี้ แสดงว่า นักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษามีความคาดหวังและความพึงพอใจต่อคุณภาพการศึกษาของคณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดลเป็นอย่างมาก ส่งผลให้ความผูกพันของนักศึกษาอยู่ในระดับมากเช่นกัน งานวิจัยนี้จะเป็นประโยชน์สาหรับการจัดการคุณภาพและการส่งเสริมคุณภาพการศึกษาของคณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
URI: http://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/408
Appears in Collections:OOD: International Proceedings

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bualuang_N_2014-Measurement-of-student-satisfaction-in-education-quality.pdf246.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.