Please use this identifier to cite or link to this item: https://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/405
Title: Motivation factors which promote the students’ decision to enroll in the graduate programs of the Faculty of Science, Mahidol University
Other Titles: ปัจจัยจูงใจที่ส่งเสริมการตัดสินใจเข้าศึกษาต่อระดับบัณฑิตศึกษา คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Authors: Tanita Limvong
Nuttaphop Bualuang
Nicha Kingkaew
Somwit Archakunakorn
Keywords: Motivation Factors;decision;Faculty of Science;Mahidol University
Issue Date: 14-Mar-2014
Publisher: โครงการวิจัยได้รับทุนอุดหนุนการวิจัยจากคณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล
Abstract: This research aimed to explore and analyze factors that influence students’ determination to enroll in the graduate programs at the Faculty of Science, Mahidol University.Such factors include academic and schooling factors, social factors, economic factors, personal expectation factors, relevant personal factors, and other related factors. The study was a quantitative survey research based on the questionnaire with the sample size of 335 cases within the Faculty of Science, Mahidol University. Statistical analysis of the data was performed to obtain percentage, mean average as well as standard deviation.The research found that all 6 factors indicated above are highly influential towards students’ decision to join the graduate programs. When separated the groups of data into individual programs, students from the following departments: Biochemistry, Chemistry,Biotechnology, Plant Science, Physiology, Microbiology, Pathobiology, Pharmacology, Physics,Mathematics, Anatomy, and Multidisciplinary Unit, responded to the questionnaire with values corresponding to ‘high’ motivation, while those from the Department of Biology showed ‘moderate’ values. The first three most motivating factors of all cases in all departments were, respectively, social factors, personal expectation factors, and the academic and schooling factors,while the less supportive factor was in the context of relevant person factors.
Other Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาค้นคว้าวิเคราะห์ปัจจัยจูงใจที่ส่งเสริมการตัดสินใจเข้าศึกษาต่อระดับบัณฑิตศึกษา คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหิดล ในด้านต่างๆ ดังนี้ ด้านวิชาการ ด้านสังคม ด้านเศรษฐกิจ ด้านความมุ่งหวังของตนเอง ด้านบุคคลที่เกี่ยวข้อง ปัจจัยอื่นๆ และศึกษาค้นคว้าข้อมูลบริบท ซึ่งมีวิธีการด าเนินการโดยการใช้แบบสอบถาม จากกลุ่มตัวอย่าง 335 ราย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน โดยการใช้โปรแกรมสำเร็จรูปผลการศึกษาวิจัย พบว่า นักศึกษามีความคิดเห็นต่อปัจจัยจูงใจโดยภาพรวมทั้ง 6 ด้านคือด้านวิชาการ ด้านสังคม ด้านเศรษฐกิจ ด้านความมุ่งหวังของตนเอง ด้านบุคคลที่เกี่ยวข้อง และปัจจัยอื่นๆ อยู่ในระดับมาก เมื่อจำแนกผู้ตอบแบบสอบถามตามภาควิชา พบว่า ภาควิชาชีวเคมี ภาควิชาเคมี ภาควิชาเทคโนโลยีชีวภาพ ภาควิชาพฤกษศาสตร์ ภาควิชาสรีรวิทยา ภาควิชาจุล ชีววิทยา ภาควิชาพยาธิชีววิทยา ภาควิชาเภสัชวิทยา ภาควิชาฟิสิกส์ ภาควิชาคณิตศาสตร์ ภาควิชา กายวิภาคศาสตร์ และหน่วยสหสาขาวิชาอยู่ในระดับมาก และจากข้อมูลผู้ตอบแบบสอบถามของ ภาควิชาชีววิทยาอยู่ในระดับปานกลาง โดยทุกภาควิชามีคะแนนเฉลี่ยสูงสุด 3 อันดับแรก คือ ปัจจัย จูงใจด้านสังคม ด้านความมุ่งหวังของตนเอง ด้านวิชาการ และปัจจัยที่มีค่าเฉลี่ยต่ าสูงคือด้านบุคคลที่เกี่ยวข้อง
URI: http://ir.sc.mahidol.ac.th/handle/123456789/405
Appears in Collections:OOD: International Proceedings

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Limvong_T_2014-Motivation-factors-which-promote-the-students.pdf257.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.